Konečně už dorazily prázdniny a vy máte kila navíc?Nebo jste ze zdravotních důvodů „donuceni“ začít se hýbat? Či jen potřebujete vybít nadbytečnou energii? Pak právě pro vás by mohl být řešením rotoped či cyklotrenažér. Rotopedy a cyklotrenažéry jsou zahrnuty do skupiny fitness přístrojů, kvůli kterým již nemusíte chodit do fitness studia, ale můžete využít simulace jízdy na kole v klidu doma. Cvičením na těchto pomůckách se dá podle vaší váhy a náročnosti jízdy spálit až 3500 kJ/hod. Jak tedy tyto nástroje vybírat? A jak se vůbec rozezná rotoped a cyklotrenažér? Nejprve je důležité si promyslet, jak moc a kým bude rotoped využíván. Dále pak, kolik peněz jste ochotni za něj utratit. Nejlevnější rotopedy na trhu se v dnešní době dají zakoupit již od cca. 2000 Kč, dále s rostoucími požadavky a kvalitou vzrůstá i cena.

Rotoped je určen především pro domácí, nikoliv však profesionální, cvičení, udržení fyzické kondice a formování figury. Rozlišujeme dva druhy těchto pomůcek: rotopedy, na kterých si udáváme zatížení ručně a rotopedy, které jsou dirigovány počítačem (tzv. ergometry). Používání rotopedu má vliv na formování stehen, hýždí, břicha a též na krevní tlak.Taktéž zvyšuje funkci srdce a stoupá kapacita plic. Rotoped se též chová šetrně ke kloubům.

Cyklotrenažér simuluje jízdu na kole díky danému a senzitivnímu seřízení zatížení, které je větší než u rotopedu, a perfektní rovnováze. Další cyklotrenažéry mohou mít pedály s SPD zámkem, což dovoluje použití cyklistické bot. Forma formování na cyklotrenažéru spadá mezi aerobní cvičení a při uspokojivě dlouhém a namáhavém cvičení ustaluje oběhový a dýchací systém. Cena nejlacinějších druhů se nachází cca. 5000 Kč.

Jak pořídit ten vhodný? Důležitým parametrem při pořizování je rám, sedadlo a řidítka rotopedu. Zde bychom se měli soustředit hlavně na schválenou nosnost rotopedu a výšku cvičícího. Rám by měl být též uspokojivě pevný a konstrukčně pevný. Pořízení sedla věnujte velkou trpělivost. U sedla by mělo být možné seřízení výšky (důmyslnější druhy umožňují též polohování sedla vpřed nebo vzad). Sedlo by mělo být přijatelně příjemné a přizpůsobivé. Nejkvalitnější jsou gelová sedla, která se vytvarují podle vašeho těla. Délka řidítek by měla být samozřejmě lehce upravitelná a samotná řidítka by měla být pogumována pružným a neklouzavým materiálem. Standardem jsou již balancované pedály s upravitelnými pásky kolem nártu, což samozřejmě umožňuje nechat pracovat také další svalstvo.

Dalším důležitým parametrem při pořizování by mělo být zátěžové kolo, středové uložení a brzdy. Přední kolo u rotopedů je využito jako zátěžové, přičemž platí, že čím větší kolo, tím chod. Hmotonost zátěžového kola se nachází v rozmezí od 4 do 10 kg. Středové uložení rotopedu zajišťuje souvislou a nehlučnou jízdu a dlouhou životnost osy, což je zajištěno ložisky z kuliček, ve kterých osa šlapek. Vyrábí se čtyři druhy brzdného systému: čelisťový, páskový, magnetický (fungují na principu oddalování magnetů) a indukční (na principu zvětšování indukce v cívce). Čelisťové a páskové brzdy nejsou příliš tiché, pracují diskontinuálně a brzy se zničí. Naopak magnetické a indukční brzdy pracují nehlučně a nepřetržitě a jejich životaschopnost je skoro bezmezná.

V dnešní době už jsou téměř všechny rotopedy vybaveny primitivním počítačem s displejem, který zobrazuje dobu sportování, momentální rychlost a ujetou dráhu. U kvalitnějších variant je ukázáno i množství spálených kalorií nebo výkon ve wattech. Další funkcí počítače je zobrazení tepové frekvence, což umožňuje sledování spalování tuků (aerobní cvičení) nebo zvýšení fyzické kondice (přesažení aerobního pásma). Počítač spolupracuje se snímačem tepu, který je umístěno buď na řidítkách nebo ve specifickém klipu, který je připevněn na ucho.

Říkáte si zrovna, že hlavní problém je nedostatek prostoru u vás v bytě? Pak také pro vás máme dobrou zprávu: dnešní trh nabízí i skládací, avšak plnohodnotné, rotopedy.